Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
578 postów 6915 komentarzy

Partia50plus

nikander - Bardziej pragmatyczne niż rewolucyjne myślą wojowanie.

Konfederacja - III Sejmik o architekturze monetarnej.

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Teraz o tym dlaczego Islandczyk Frosti Sigurjónsson jest naszym największym przyjacielem.

 

      O reformie ustroju politycznego było w ostatniej notce: http://nikander.neon24.pl/post/124472,konfederacja-iii-sejmik-o-polityce. Kolejnym tematem na naszym niedzielnym sejmiku był nowy kształt architektury monetarnej. Rozeszliśmy się z przeświadczeniem, że to co napisaliśmy satysfakcjonuje nas nie więcej niż w 80 %. Język giętki nie oddał tego co pomyślała głowa. Wielu uczestników po raz pierwszy spotkało się z pojęciem „sztucznego głodu monetarnego” - którego w książkach nie ma i „równowagi towarowo-pienieżnej” która z książek znikła wraz z ustawą o NBP z 1997 r.

Oto co napisaliśmy:

 

II. Reforma ustroju monetarnego

(Koordynacja: Jacek Rossakiewicz, Józef Kamycki, Stasnisław Adamczyk, Aleksander Kisil)

 

Ograniczenie konstytucyjnego prawa NBP jedynie do emisji znaków pieniężnych jest bezprzykładnym aktem pozbawienia nas suwerenności gospodarczej. Polska gospodarka została skazana na sztucznie tworzony „głód monetarny”, który może być zaspokajany jedynie kreacją pieniądza dłużnego. W ten sposób została na nas nałożona kontrybucja wyceniana średnio na około 130 mld zł rocznie. Ten proceder należy przerwać za wszelką cenę. W tym celu postulujemy następujące zmiany w architekturze monetarnej:

1. Powrót do pełnej suwerenności Narodowego Banku Polskiego w zakresie emisji pieniędzypod każdą postacią (podstawa: art. 227, § 1 oraz art. 89, § 1 w tym pkt d. Konstytucji RP) – gotówka (monety i banknoty), stanowią jedynie 13% środków rozliczeniowych funkcjonujących w polskim systemie finansowym - stan: maj 2014, wg NBP.

2. Następuje likwidacja oprocentowania i rezerwy cząstkowej jako narzędzi polityki monetarnej.

3.Całkowite wyeliminowania możliwości kreowania pieniądza dłużnego oraz kreacji środków płatniczych przez banki komercyjne.

4. Wprowadzone zostają urzędowe maksymalne stawki opłat za udzielenie pożyczek (mają jedynie pokryć koszty utrzymania banków). Banki z zasady powinny stać się instytucjami użyteczności publicznej działającymi na zasadzie non-profit.

5. Podstawowym instrumentemoperacji dostrajających powinna być emisja pełnowartościowego pieniądza narodowego nie będącego długiem,kotwiczonego na parytecie gospodarczym i celu inflacyjnym,uwzględniająca wyrównanie spadku siły nabywczej społeczeństwa na skutek inflacji oraz niedoboru pieniądza na wykup wzrostu PKB(identycznie jak w projelcie Frosti Sigurjónssona).

6. Operacje dostrajające, będące w gestii,na nowo zdefiniowanej, Rady Polityki Pieniężnej, powinny być przeprowadzane w cyklu kwartalnym.

7. Kwota pieniędzy wykreowanych z niczego, jako zapis komputerowy („in nihilo”) a będących równowartością nadwyżki udzielonych przez banki kredytów nad posiadanymi depozytami, powinna byćprzejęta na rachunek pozabudżetowych dochodów skarbu państwa w chwili przeprowadzenia reformy(jest to kwota 301 mld zł według stanu na 31.5.2015)

8.Kierunki przekazywania wyemitowanych pieniędzy do gospodarki powinny zabezpieczać utrzymanie równowagi towarowo-pieniężnej. W żadnym przypadku emisją pieniądza nie można finansować zobowiązań o charakterze stałym. Podstawowecele dystrybucji pieniądza emitowanego (rozproszenia emisji pieniądza) to:

  1. Dokapitalizowanie przedsiębiorstw realizujących partnerstwo właścicielsko-pracownicze poprzez dopłaty doudziałów kapitałowych współkach właścicielsko-pracowniczych (p. projekt „spółka właścicielsko-pracownicza, str. 4).Kwota dokapitalizowania byłaby równa dla właścicieli i pracownikówi wynikała z podzielenia kwoty emisji przez ilość osób spełniających ustawowe warunki.Kwoty te powinny być ewidencjonowane na imiennych kontach pracowników i niezbywalne, jednak z prawem dziedziczenia.

  2. Wsparcie konsumpcjipoprzez dywidendę narodową w sytuacji nadpodaży produktów.

10. Decyzje o procentowym podziale łącznej kwoty emisji nacele produkcyjne i konsumpcyjnepodejmowałaby Senat.

11. Celem nowej architektury monetarnej jest:

  1. Obniżenie potrzeb pożyczkowych przedsiębiorców o kwotę około 40 mld zł rocznie (to kwota emisji wyliczona dla przeciętnych wskaźników inflacji oraz wzrostu PKB przy kwartalnym cyklu operacji dostrajających) i kosztów finansowych przedsiębiorców (kosztów kredytu) o około 4 mld zł rocznie

  2. Obniżenie obciążeń odsetkowych konsumentów i przedsiębiorców o kwotę około 70 mld zł rocznie z tytułu obniżenia oprocentowania kredytów do wartości urzędowych.

  3. Stworzenie trwałych warunków rozwoju polskiej gospodarki poprzez zwiększenie możliwości inwestycyjnych polskich przedsiębiorców oraz zmniejszenia zatorów płatniczych.

  4. Stworzenie silnego mechanizmu antyinflacyjnego. Pieniądze, bowiem, pojawiają się wcześniej po stronie podażowej dając zwiększoną ofertę towarów i usług, niż po stronie popytowej.

  5. Stworzenie silnej motywacji do kształtowania się partnerskiego modelu stosunków właścicielsko–pracowniczych w Polsce.

  6. Zdecydowane uatrakcyjnienie kapitału produkcyjnego w stosunku do kapitału finansowego, co może skutkować znacznym wzrostem inwestycji. Spadek wartości kapitału produkcyjnego na skutek zużycia technicznego i technologicznego rekompensowany byłby emisją pieniądza.

  7. Stworzenie silnych mechanizmów do ujawniania się szarej strefy i poszerzenia się bazy podatkowej. Stwarza to także realne nadzieje na obniżenie indywidualnych obciążeń podatkowych.

  8. Likwidacja przepompowywania pieniędzy od warstw biedniejszych do bogatych przez urealnienie kosztów kredytów.

  9. Uwolnienie społeczeństwa od pułapki toksycznego zadłużenia.

  10. Radykalne ograniczenie spekulacji pieniądzem.

 

 

KOMENTARZE

  • 80% to nie jest źle :)
    "Banki z zasady powinny stać się instytucjami użyteczności publicznej działającymi na zasadzie non-profit."

    Czyli stać się tym, czym były z założenia: bezpiecznym miejscem do przechowywania oszczędności, a nie instytucjami trudniącymi się szwindlami i kradzieżą w majestacie prawa.
    Bardzo śmiałe założenie w dzisiejszym świecie.

    Dziękuję Panu i Pańskim wspśłpracownikom za Waszą pracę i życzę wszelkiego powodzenia i sukcesu we wprowadzeniu nowych zasad polityki pieniężnej w Polsce.

    Trole kichające na wycieraczkę słą najlepszym świadectwem, że uderzacie w czuły punkt.
  • Żeby zrozumieć, trzeba więcej wiedzieć!
    Dobrze, że powstał taki program, choć w obecnej sytuacji i to nie tylko naszej nie do zrealizowania. Ci co decydują o polityce monetarnej zrobią wszystko by nie pozwolić na żadną naprawę i suwerenne decyzje, tym bardziej, że mamy do czynienia z likwidacją państw narodowych i wygaszaniem gospodarek. I dlatego jakakolwiek próba tworzenia silnej motywacji do kształtowania się partnerskiego modelu stosunków właścicielsko–pracowniczych w Polsce jak najbardziej słuszna, bo powodująca upodmiotowienie społeczeństwa i poszerzenie własności nie jest i nie będzie na rękę twórcom nowych projektów społecznych.
    Ale pomimo tego trzeba od czegoś zacząć i skierować społeczną dyskusję z tematów zastępczych, właśnie w tym kierunku. Tak by coraz więcej ludzi miało świadomość koniecznych zmian w tym zakresie.
  • @Lotna 18:11:00
    No cóż. Wcale nie mamy zamiaru poprawiania humoru hasbarczykom. Jak widzę, to zlecieli się tutaj w komplecie. Jednak DAMY RADĘ

    Pozdrawiam
  • @Panowiepoliczmygłosy 23:24:01
    Tylko z kilku ścieżek w tym samym kierunku może powstać droga. Chyba właśnie to obserwujemy. Giną projekty autorskie i zaczyna pojawiać się coś niepodważalnego. Osobiście widze optymistyczny postęp.

    Pozdrawiam
  • @nikander 19:28:57
    Podzielam Pana pogląd. Drogi zmierzające do POLSKI zaczynają się schodzić, jak strumyki zasilające małą rzekę, małe rzeki zasilające większą i duże wielką rzekę. To już się dzieje.

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031